Open menu
  • Home
  • Schrijfsels
    • Blogs
    • Populaire
    • Wetenschappelijk
    • Drenten
  • In de Media
    • AV
    • Web
    • Krant
    • Lezingen
    • AV-Lezingen
    • Televisie
  • Werk
    • TST & AI
      • Spraakherkenning
      • AI
      • Whisper
      • Knowledge Navigator
      • Showcases
      • LIPS
      • UvN
      • Maastricht
      • Diplomaten
      • TTS
      • URaad
      • Preek
    • Affiliaties
      • UTwente
      • UU
      • Telecats
      • Overige Werkgevers
    • Netwerken
      • NOTaS
      • CLST
      • Levende Herinneringen
      • SOS
    • Infrastructuur
      • CLARIN - NL
      • CLARIAH
      • CLARIN - EU
      • DARIAH
      • CHAT
      • Listen
      • Levend Verleden
    • Projecten
    • Programming
    • Software
    • Over mij
    • LOT 2023
    • NTU
    • Workshop(s)
  • Persoonlijk
    • Arjan
      • Arjan
      • Ouders
      • Zus en Broer
      • Neven en Nicht
      • Grootouders
      • Foto's
    • Brigitte
    • Drentsche Patrijshonden
    • Huizen
      • Samen
        • Burg. Reigerstraat (2010 - ...)
        • Steve Biko (2009 - 2010)
        • Baarnseweg (2007 - 2009)
        • Poortstraat (1994 - 2007)
      • Arjan
        • Poortstraat (1977 - 1994)
        • Sweelincklaan (1972 - 1977)
        • Soestdijkseweg (1965 - 1972)
        • Biltzigt (1958 - 1965)
      • Brigitte
        • Thijssenlaan (1985 - 1994)
        • Braamstraat (1981 - 1984)
        • Voorstraat (1980 - 1981)
        • Hopakker (1980 - 1980)
        • Kemperstraat (1979 - 1979)
        • Verwerstraat (1968 - 1979)
        • Oude Raadhuisstraat (1961 - 1968)
        • Drostlaan (1960 - 1961)
    • Rolanda
      • Levensverhalen
      • Rolanda 85
      • Afnemende Gezondheid
      • Begrafenis Rolanda
  • Interessant
    • Tekst-naar-Spraak
    • Zips Law
    • Conversatie Regels
  • Extra Activiteit

Open menu
  • 2026
  • 2025
  • 2024
  • 2023
  • 2022
  • 2021
  • 2020
  • 2019
  • 2018
  • 2017
  • 2016
  • 2015
  • 2014

blogs

Jacco zit aan tafel

Jacco zit aan tafel

23-12-2015

Jacco zit gezellig aan tafel bij z'n opa en oma in Frankrijk.  

Kerstdiner 2015

Kerstdiner 2015

18-12-2015

Voorbereiding Vrijdagochtend na de laatste vergadering begonnen met de voorbereidingen van Het Kerstdiner 2015. We hadden op de BRS85 nog 2.8 kg lamsbout liggen maar volgens BB was dat absoluut te...

Taal in Bedrijf 2015

Taal in Bedrijf 2015

14-12-2015

“Het gaat niet om weten wat kan, maar om weten wat je wilt” Dagvoorzitter Arjan van Hessen is een bekend gezicht binnen de wereld van de taal- en spraaktechnologie. Hij werkt zowel in de...

Sinterklaasje kom maar…

Sinterklaasje kom maar…

07-12-2015

6 december: het zit er weer op. De jaarlijkse Sinterklaas stress is weer met goed gevolg doorstaan, pakjesavond was weer erg gezellig en moe maar voldaan zijn we ’s avonds weer in bed gekropenIeder...

Rolanda 85!

Rolanda 85!

29-11-2015

Eindelijk was het zover: de verjaardag van “Tante Rool”. Vanwege haar verslechterende gezondheid hadden wij (van Hessentjes) besloten het iets rustiger te doen dan 5 jaar geleden. Van de kant van de...

DeepDeepDeep: InterSpeech2015

Om de twee jaar komt de grote spraaktechnologieconferentie InterSpeech naar Europa en dit jaar was Dresden in Duitsland aan de beurt. Een goede gelegenheid voor zowel traditionele academische onderzoekers als, in toenemende mate, de TST-ontwikkelaars van grote en kleinere bedrijven. Nederlandse bedrijven waaronder {tooltip}NOTaS{end-texte}Nederlandse Organisatie van Taal en Spraaktechnologie{end-tooltip}-deelnemers, waren goed aanwezig: {tooltip}Telecats{end-texte|w=500|mood=80|tipd=1000|offsety=10}Telecats 1 Telecats Met ruim 400 klanten is Telecats een toonaangevende onderneming op het gebied van innovatieve klantcontactoplossingen met o.a. Spraakherkenning.{end-tooltip}  (2x), SpeechLab, NovoLanguage en ReadSpeaker.
Samen met nog 1000 anderen liepen wij gedurende 4 dagen van 9 uur ’s morgens tot 19:00 ’s avonds van Oral Session -> Poster -> Show&Tell -> KeyNote. En niet alleen overdag, want ook ’s avonds ging het netwerken, uitwisselen van ideeën en ordinair roddelen gewoon door. Met als resultaat dat ongeveer iedereen opgelucht ademhaalde toen het einde nabij was: doodvermoeiend maar bereninteressant.

Waar ging het over?

4 jaar geleden kwam de onderzoeksgroep van Microsoft in Firenze naar buiten met het gebruik van Deep Neural Networking (DNN) voor spraakherkenning.

Een diep neuraal netwerk (DNN) is een kunstmatig neuraal netwerk met meerdere verborgen lagen tussen de ingang- en uitgangslaag. Een DNN genereert modellen waarbij de extra lagen het samenstellen features van onderliggende lagen mogelijk maken. Hierdoor wordt een enorm leervermogen gecreëerd die ingezet kan worden voor het modelleren van de complexe spraakpatronen. DNN’s zijn de meest populaire vormen van de “diep leren architectuur” en wordt sinds 2010 met veel succes gebruikt voor spraakherkenning sinds 2010.

De resultaten in 2011 waren zo spectaculaire dat ongeveer de hele TST-onderzoekswereld zich vervolgens op dit fenomeen heeft geworpen: en dat is nog steeds te merken. Het leek er soms op dat ongeveer de helft van spraakherkenningspresentaties en posters op de een of andere manier over Deep-Deep-Deep Neural networking en allerlei nieuwe varianten ervan ging. En als zo’n DNN zoals bij mij, al op het randje van je kennis ligt, dan is ’n sessie van 2 uur met 6 DNN-presentaties beslist afzien. Nog erger wordt het wanneer een jonge Japanse of Chinese PhD-student het verhaal gaat vertellen. Hun Engels is voor ons (in ieder geval voor mij) soms moeilijk te volgen en dat in combinatie met de pittige wiskunde……..

Maar wel petje af voor deze onderzoekers, want sommigen leren het verhaal helemaal uit hun hoofd (wat dan wel weer lastig is als je hen na afloop iets wilt vragen). Ik moet er trouwens niet aan denken dat ik zoiets in het Chinees zou moeten doen.

Hoogtepunten

Wat waren in mijn ogen de hoogte punten van InterSpeech? De Show&Tellsessies (2 jaar geleden voor het eerst op InterSpeech) waren zeker de moeite waard (zie hieronder), maar de 3 hoogtepunten waren voor mij de 3 keynotes op dinsdag, woensdag en donderdag (die van maandag van Mary E. Beckman was een beetje warrig).

Keynotes

Het verhaal van Ruhi Sarikaya (dinsdag) sprak mij het meest aan. Zijn basisgedachte is dat de spraakgestuurde assistenten zo goed gaan worden (of al zijn) dat ze de meeste apps van je mobiele telefoon gaan overnemen. Nu heb je gemiddeld nog 30 apps op je telefoon waarvan je er maar 4 a 5 echt gebruikt. Straks heb je eigenlijk alleen maar Cortana (SIRI, GoogleNow) en daarmee bedien je de apps op je telefoon.

En ik denk eigenlijk dat ie gelijk heeft. Voor de straight-forward opdrachten kun je net zo goed spraak gebruiken, zeker als je visuele feedback krijgt zodat je altijd ziet of het ok is. Het daadwerkelijke gebruik van visuele apps op je mobiel wordt dan teruggebracht tot het browsen en inspiratie opdoen. Een kleine test op mijn iPad liet zien dat dat nu al aardig gaat. “Hoe maak ik een lamsschotel” leidt tot een groot aantal recepten die ik vervolgens kan aanklikken.  Maar het antwoord op de vraag “wat zal ik nu weer eens eten” is minder duidelijk: hier leent een visuele app met foto’s van smakelijke schotels zich beter voor.


Ook de tweede keynote van Katrin Amunts op woensdag over de Human Brain Project Atlas was fascinerend. Zij houdt zich bezig met het maken van een atlas van onze hersenen. Dat gebeurt o.a. door hersenen van overleden mensen in heel dunne laagjes te snijden, die plakjes te fotograferen/scannen en met die scans en geavanceerde image-software een 3D-model van onze hersenen te maken. Fascinerend! Je kon met een muis gewoon door onze hersenen “lopen”.

Door een MRI-scan van mensen te maken terwijl ze in de scanner naar “zinvolle of juist onzin spraak”, “muziek of kabaal”, “boze spraak of juist rustige spraak” luisteren krijg je te zien welke delen van de hersen betrokken zijn bij het processen van deze geluiden (uiteraard kun je dat ook met beelden of bewegingen (“til je linker hand op”) doen). Door dit te combineren met het 3D-model van de hersenen wordt duidelijk waar in de hersenen wat geprocessed wordt. Dat leidt tot betere inzicht, maakt duidelijk waar je af moet blijven bij operaties en geeft aan hoe onze hersenen spraak en beeld verwerken hetgeen dan weer door onderzoekers gebruikt kan worden om nog betere beeld en spraakprocessing te maken.


De laatste keynote op donderdag door Klaus Scherer ging over de evolutionaire ontwikkeling van spraak. Hoe zijn wij van een klanken uitstotende veredelde aap tot sprekende mensen geworden? Aan de hand van allerlei voorbeelden van geluidmakende dieren (antilopen, verschillende soorten apen) liet hij zien hoe die ontwikkeling mogelijkerwijs verlopen is. Zo kunnen apen bij een “alarmmelding” aangeven of het een roofvogel, een leeuw of een slang is waarvoor opgepast moet worden.


Wat viel op?

Wat verder erg leuk was, waren de Show&Tell sessies. De moderne tijd is ook bij InterSpeech doorgedrongen en naast de traditionele postersessies zijn er nu sessies die ergens tussen een statische verhaal op papier en een demonstratie op de computer in liggen. Zo liet men zien dat de spraakherkenning behoorlijk goed werkt bij het annoteren van vergaderingen (Intel), dat je heel snel via een Virtual Machine een eigen spraakherkenner kunt opzetten zodat je bijvoorbeeld  tijdens een werkcollege de studenten met echte ASR kunt laten werken (SpeechLitchen), en dat je een systeem kunt maken dat sprekers herkent die al eerder een 112-noodnummer hebben gebeld (“Hallo, u belde net ook al!”).

Kortom, de Show&Tell sessies zijn volgens mij de manier om de resultaten van TST-onderzoek te presenteren. Het is toch eigenlijk vreemd dat we nog steeds een groot vel met dikwijls kleine lettertjes en plaatjes aan de muur hangen en dan gaan uitleggen wat we allemaal gedaan hebben als je het ook gewoon kunt laten zien en horen. Enige reden die ik nu kan bedenken dat het nog niet op grote schaal gedaan wordt, zijn de kosten: papier is goedkoop en het inrichten van een zaal met 60 grote monitors kost nu nog te veel. Bij de volgende NOTaS-show maar eens proberen?

Het publiek

De bezoekers van InterSpeech hebben traditioneel een hoog nerd gehalte. De merendeels mannelijke deelnemers bekommeren zich in de regel niet echt om uiterlijk vertoon al doet een aantal “paradijsvogels” soms anders vermoeden. Een aantal Nederlandse nieuwkomers vroeg de avond voor de conferentie nog of er een dresscode was: ze hadden tenslotte een jasje en zo meegenomen. Mwah, verspilde moeite. Loop rond waar je je prettig in voelt en stel vooral slimme vragen. Dat eerste was eenvoudig, dat tweede iets lastiger omdat je diep van binnen toch bang bent een hele stomme vraag te stellen tussen al dit mathematische geweld.

Conclusie

InterSpeech laat zien dat TST zich langzaam losmaakt van “alleen maar onderzoek”. Doordat met name de spraakherkenning zo goed geworden is, dat je het echt kunt gebruiken, wordt de technologie voor allerlei bedrijven bruikbaar. Dat verklaart waarschijnlijk ook het grote aantal medewerkers van IBM, Apple (30!), Microsoft, Google, Amazon, FaceBook en NOTaS J. De eerste horde, het daadwerkelijk herkennen van wat er gezegd wordt, lijkt in ieder geval voor de grote talen (Engels, Chinees, Japans, Spaans, Duits, Frans en Italiaans) genomen waardoor men zich nu kan richten op het interpreteren van de spraak (Speech Understanding). Ook hiervoor was erg veel belangstelling en het is te verwachten dat tijdens InterSpeech2016 (San Francisco) en InterSpeech2017 (Stockholm) er enorm veel toepassingsgerichte ontwikkelingen zullen zijn.
Voor NOTaS een goede ontwikkeling!

 

Gelukshormonen: kijken en blij worden

Het is heerlijk weer, zit met een macchiato en krantje in de tuin van de eerste lentezon te genieten en kijk mijn Drent indringend aan. Zij kijkt even indringend terug en ik voel me heerlijk, maar hoe komt dat? Is het de koffie, de zon of toch….. die trouwe ogen van mijn alweer 10-jarige Drente-mevrouw?

ogen Pepper

Sinds een paar dagen weten we het: het zijn die ogen die me aankijken!

De afgelopen dagen hebben verschillende dagbladen (NRC, Volkskrant) bericht over het onderzoek van Japanse onderzoekers van de Azabu University (Science, 17 april 2015) waarin werd duidelijk gemaakt dat het oxytocine, het zogeheten Knuffelhormoon, door ons lijf giert als onze honden ons lang aankijken: hoe meer oogcontact tussen hond en baas, hoe hoger bij beiden de concentratie van het knuffel- ofwel vertrouwenshormoon oxytocine!
Dit is een vergelijkbaar effect dat kinderen, met hun relatief grote ogen, op mensen hebben: door naar ze te kijken voelen we ons gelukkiger en gaan we meer van ze houden.

Twee experimenten

Meer kijken -> meer oxytocine

In het eerste experiment (30 honden en 11 tamme wolven) werd urine van zowel de bazen, de honden als de wolven verzameld: zowel voor het experiment als 30 min na het experiment. De urine werd gebruikt voor het meten van de hoeveelheid oxytocine in het bloed.
De bazen moesten drie verschillende dingen doen (in verschillende trials van de experimenten):

  • kijken
  • aaien
  • praten

De opzet van de experimenten was eenvoudig:

  1. Meet de hoeveelheid oxytocine bij mens en hond
  2. Stop ze in een kamertje en meet hoe vaak en hoe lang ze elkaar echt aankijken als je:
    • Naar ze kijkt
    • Ze aait
    • Met ze praat
  3. En meet weer bij beiden de hoeveelheid oxytocine.

Dit doe je dan bij een groot aantal combinaties en je kijkt of er een verband is tussen de hoeveelheid “aankijktijd” door de hond en de hoeveelheid oxytocine.

ogen Pepper

Afbeelding 1: Hier de grafiek met de hoeveelheid “aankijktijd”: 110 sec voor de lang-staarders, 37 sec voor de kort-staarders en ongeveer nul voor de wolven.
Blauw voor staren naar, rood voor aaien van, grijs voor praten tegen de hond.

Verandering van het knuffelhormoon

De koppels bazen en lang-starende honden vertoonden de grootste verandering in de hoeveelheid oxytocine. Bij de bazen werd 3,5 keer zo veel oxytocine gemeten en bij de lang-starende honden 1,3 keer zo veel. Bij de kortstarende honden en de wolven werden geen tot nauwelijks veranderingen in de hoeveelheid hormonen aangetroffen.

ogen Pepper

Afbeelding 2: De verandering van de hoeveelheid oxytocine. 1 is geen verandering. Rood is de verandering in de dieren, blauw in die van de bazen

De resultaten lijken te suggereren dat wolven nauwelijks naar hun bazen kijken. Ze gebruiken het “wederzijds” staren voor hun onderlinge sociale communicatie maar niet voor die met “ons” mensen; daarmee vermijden ze juist het oogcontact. Het wederzijds staren tussen mens en hond is waarschijnlijk langzaam geëvolueerd tijdens de domesticatie van de hond. Honden die veel staarden riepen net als kleine kinderen “warme” gevoelens op bij de mensen en werden wellicht beter behandeld en beter gevoed: honden die staarden hadden dus waarschijnlijk een hoger overlevingskans! Opvallend is nog dat zowel het aaien van en het praten tegen wolven ook een groot effect heeft; alleen aankijken heeft geen zin als je de wolf gelukkig wilt maken.

Helemaal verassend was de uitkomst van dit experiment ook weer niet want al langer is bekend dat honden en hun bazen via de ogen communiceren. Bij een eerdere studie moesten in verschillende experimenten honden en wolven een moeilijke taak uitvoeren. Als het niet 1-2-3 lukte “vroegen” de honden hulp aan hun bazen door ze aan te kijken: hoe nu?

Meer oxytocine -> meer kijken

Uit het eerste experiment bleek dus dat het wederzijds staren met honden die daar gevoelig voor waren, zowel bij de hond als bij de baas een lekker gevoel geeft. Maar werkt het ook andersom? Dwz, gaan de honden ons meer aankijken als je ze wat extra knuffelhormonen geeft en zo ja krijgen dan ook andere mensen dan de baas meer van dat knuffelhormoon? Omdat uit te zoeken werd een tweede experiment gedaan met 27 vrijwilligers met hun honden en menselijke deelnemers die geen relatie met de honden hadden.

De honden kregen een dosis oxytonine of een gelijke dosis zoutoplossing (placebo effect) en gingen de kamer binnen waar hun baas en een aantal voor de hond vreemde mensen zaten. De mensen mochten de hond niet bewust aaien en niet praten tegen de hond of met elkaar. Bij de mensen werd zowel voor als na het experiment de hoeveelheid oxytocine in het bloed gemeten. Van de honden werd gemeten hoe lang ze naar hun baas of naar de andere mensen staarden.

Het effect van toegevoegde oxytocine was significant, maar opvallend genoeg waren het de “dames” die na een snufje vaker naar hun baas gingen zitten kijken – op de heren had geen noemenswaardig effect (waarover later meer).

ogen Pepper

Afbeelding 3: Aankijktijd in seconden van de baas met (blauw) en zonder (rood) oxytocine en van vreemden met (grijs) en zonder (geel) oxytocine voor reuen en teven.

Het is opvallend dat de teven sowieso meer naar de baas kijken maar of dat significant is, is niet duidelijk.

Het sexe verschil werd niet gevonden bij het eerste experiment maar daar waren geen vreemde mensen bij. Van oxytocine is bekend dat het mogelijkerwijs de agressie/waakzaamheid stimuleert en een mogelijke verklaring voor het afwijkend gedrag van de reuen is daarom dat het toegediende hormoon behalve meer affectie richting baas ook meer waakzaamheid richting vreemdelingen veroorzaakte. Maar de proef was te kleinschalig om hier een duidelijke uitspraak over te doen.

Conclusie

Het elkaar aanstaren van honden en hun bazen leidt bij beiden tot een verhoging van het knuffelhormoon oxytocine en versterkt de hechting tussen mens en hond. Bij de wolf,  de dichtstbijzijnde familie van de hond, werkt dit sociale hechtingsmechanisme blijkbaar niet; zelfs niet als de wolven door mensen zijn opgevoed. Het systeem moet dus zowel bij de honden als bij de mensen tijdens de domesticatie van de hond (laatste 30.000 jaar) zijn ontstaan. Het gevonden effect is min of meer gelijk aan dat bij ouders en kinderen. Ook daar wordt de onderlinge band versterkt door het knuffelhormoon oxytocine dat geproduceerd wordt het aankijken van elkaar.

Een reden te meer om uw Drent maar weer eens flink aan te kijken :-)


 

Pagina 2 van 9

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • Laatst gewijzigd: donderdag 18 juni 2026 16:49:25
  • Copyright @2026 Arjan van Hessen